Programa Argó

La nostra alumna Marta Angulo de 1r de batxillerat està fent una estada a l’Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB-CSIC) de la Universitat Autònoma de Barcelona dintre del Programa Argó (de manera totalment gratuïta).

Ens ha fet cinc cèntims de la bona experiència que està vivint juntament amb altres 5 estudiants que ha conegut allà i que comparteixen la seva mateixa passió per les ciències.

El primer dia els van donar una carpeta amb un mapa del campus universitari, informacions vàries i l’horari (de dilluns a dijous de 9 h a 12 h amb una pausa al mig). Després, els van fer una breu presentació del funcionament del programa i els van separar en grups per conèixer la seva corresponent tutora i persona de referència durant l’estada. Van visitar les instal·lacions i van conèixer els doctorands que hi treballen. A l’endemà, ja va començar amb la part divertida: la part pràctica. Les pràctiques les realitzen en parelles i cada parella està en un una sala diferent amb el corresponent microscopi que aprenen a utilitzar: preparen mostres i les analitzen (recordem que ella va escollir l’estada “Vols veure els materials per dins?”).

Els aparells dels que disposen són: SEM (scanning electron microscopy) o també conegut com a microscopi d’escombratge on un el feix d’electrons rebota contra la mostra, el AT (subministrar a la mostra molta calor fins al punt que es descompon), SQUID (és un magnetòmetre que serveix per veure si la mostra és magnètica), el SOFT (per a material tou), el Raig X (per veure com és l’estructura d’un material), ESPECT, NANO i TEM (microscopi electrònic de transmissió, on un el feix d’electrons travessen la mostra fent que es puguin veure els àtoms). A més, també tenen moment graciosos com la visita dels divulgadors científics The Big Van (llicenciats científics que es dediquen a fer monòlegs molt divertits sobre ciència per fer-la més propera a la gent) o bé quan van posar la cara en el microscopi i la persona encarregada els va fer una foto o quan van entrar a la sala NANO, una sala estèril on hi ha mostres molt delicades que han de ser conservades sota condicions molt específiques (i per això han d’anar totalment vestits amb roba especial). Els 3 últims dies els donaran material i hauran de decidir quin microscopi és l’idoni per l’anàlisi. Per concloure amb l’estada, l’última setmana presentaran tota la feina realitzada.

La Marta, a més, ha aprofitat i ha demanat permís als responsables per poder fer una part pràctica del seu treball de recerca al campus i en breu la durà a terme. Com veieu, és una bona oportunitat quan acabeu 1r de batxillerat perquè, a part d’aprendre molts ciència puntera, passareu unes bones setmanes i coneixereu gent de la vostra edat amb les mateixes inquietuds que vosaltres! A continuació us mostrem un vídeo molt curiós i unes fotografies de l’experiència, esperem que les gaudiu.

Clica aquí per veure les fotos